مجلة اماراباك العلمية، المجلد 12، العدد 41، 2021
البناء التشكيلي للكتابة في العمل الرّقمي”،
منال بالحائزة العريبي 1
الملخّص:
تعالج هذه الدارسة البناء التشكيلي للكتابة في العمل الرّقمي”، وتبحث في تطوّر الفكر الفني اليوم ومعالجته لمواد فنية بطرق مختلفة، ذلك أنّ هذا التطور يعكس القدرة الإبداعيّة والدّلاليّة للفنان اليوم، ويستكشف العلاقات الدّلاليّة غير المرئيّة من خلال تجلّيها المباشر في الأثر الفنّي الرّقمي، والتدريب على إنتاج تشكيلات فنّية ترواح بين معنيين هما: النظام والفوضى. وهذا لا يعني مجرّد الاكتفاء بتشكيلات بسيطة أو بتجارب أعمال مسقطة تعبّر عن مكنونات العمل الفنيّ. وممّا لا شكّ فيه أنّ تركيب الكتابة يتعلّق، بدرجة كبيرة، بشخصية المتلّقي، والظروف المحيطة به، الأمر الذي يجعل طرق الإنجاز الرّقمي والعرض تختلف من شخص إلى آخر ومن تجربة إلى أخرى، ومن فترة زمنية إلى أخرى، ولا ريب أنّ هذه الخصوبة في مجال الكتابة باب من أبواب تنميّة الإبداع كبير. وبناء على ذلك، نقرّ بأنّ هناك معانيَ خفية تكمن في داخل النص البصريّ والأحداث والتقنيات والوقائع المرئيّة، وقد لا تبدو واضحة للعيان. فهي تحتاج إلى جهد ودراية وتفرّس، إذ كلما ازدادت درجات التّفرس في الأثر الفنيّ (النص البصري المرئي) كانت النتائج أكثر إبداعا. والفراسة هنا ترتبط بقدرة المتعلّم على الفهم والتنبؤ بالأبعاد المتّصلة بالمعنى، وتمتدّ إلى ما هو أبعد من الأثر الفنيّ الرّقمي. تبدو الكتابة من هذا المنطلق مادة بناء فنيّ، وهي في ذات الوقت مادة تشكيل فكري، فيها من الوضوح ما يجعلها منظمة وفيها من الغموض ما يجعلها “غير منظمة”. وفي الحالتين يكون المشهد الرقميّ أثرا فيه من الرموز ما يميزه، وفيه من القيم الفكريّة ما يجعله موضع جدل، فنظام الكتابة متكوّن من وحدات تختصّ كل واحدة منها ببناء وقواعد.
الكلمات المفتاحية: الفن الرّقمي، الكتابة، النظام، الفوضى.
Writing in the digital architecture: order and chaos
Manal Al-Araibi 1
Abstract: This study deals with the plastic construction of writing in digital work, and examines the development of artistic thought today and its treatment of artistic materials in different ways, as this development reflects the creative and semantic ability of the artist today, and explores the invisible semantic relations through its direct manifestation in the digital artistic impact, And training in producing artistic formations that range between two meanings: order and chaos.This does not mean mere sufficiency with simple formations or experiments with projected works that express the contents of the artistic work.There is no doubt that the composition of writing depends, to a large extent, on the personality of the recipient and the circumstances surrounding him. Which makes the methods of digital achievement and presentation differ from one person to another, from one experience to another, and from one time period to another, and there is no doubt that this fertility in the field of writing is a great door to the development of creativity. The visual events, techniques, and visual facts, and they may not seem clear to the eye, they require effort, know-how and observation, as the higher the degrees of observing the artistic effect (visual visual text), the more creative the results. Here it is related to the learner’s ability to understand and predict meaning-related dimensions, and extends far beyond the digital artistic impact. From this point of view, writing appears to be an artistic building material, and at the same time it is an intellectual formation material, in which there is clarity that makes it organized and in it there is ambiguity that makes it “disorganized”. In both cases, the digital scene has a trace of symbols that distinguishes it, and there are intellectual values that make it the subject f controversy, as the writing system consists of units, each of which is specialized in building and rules
https://amarabac.org/wp-content/uploads/2021/09/الكتابة-في-زمن-البناء-التشكيلي-1.pdf